NJA:s expansion medför att bostäder byggs på Örnäset och Malmudden. Luleå stads befolkning ökar till 22 514 invånare 1950. Den explosionsartade ökningen av bilar ställer krav på anpassning av trafikleder och byggande av bensinstationer. Följaktligen rivs de små hus som stod på nuvarande Sandviksgatan. Dessutom rivs Saluhallen och ersätts med en bensinstation. Den gamla färjleden mellan Bergnäset och Luleå stad ersätts med Bergnäsbron, högtidligen invigd av prins Bertil 1954. De första trafikljusen installeras i korsningen Storgatan - Kungsgatan 1957. Nya byggnader uppförs, bland andra Posthuset 1954, Shopping 1955, Pontusbadet 1957 och Stadshuset 1958.
En mängd reformer förändrar och utökar möjligheterna till fritid. År 1951 utökas den lagstadgade semestern till tre veckor, 1952 kommer en strandlag som tryggar tillgången till bad-och friluftsplatser, i slutet av 1950-talet minskar arbetstiden från 48 till 45 timmar i veckan. Dessutom innebär löneökningar att många kan köpa bil. I mitten av 1940-talet fanns drygt 50 000 personbilar och 1960 över en miljon. Den enorma bilförsäljningen gör att det är kö på köp av nya bilar. Bilsemester blir ett begrepp och många åker landet runt i PV eller Volvo Amazon. Den första motorvägen öppnas i Sverige 1953, sträckan Malmö - Lund. Den ökade fritiden skapar också arbetstillfällen inom t ex hotell-och campingbranschen.
Den obligatoriska sjukförsäkringen träder i kraft 1955, LKAB förstatligas 1955, motboken avskaffas 1955, reguljära TV-sändningar startar 1957, agan avskaffas i folkskolan, beslut om allmän tjänstepension 1959.
(Källa:Luleå stadsarkiv)