Upprustning av Haparanda- banan

Upprustning av Haparanda- banan

2008 - 2012

Haparandabanan sträcker sig mellan Boden och Haparanda och är en internationellt viktig länk som möjliggör ökade transportflöden på järnväg. Banverket har av staten fått i uppdrag att rusta upp den befintliga järnvägen mellan Boden och Kalix. Mellan Kalix och Haparanda kommer en helt ny järnväg att byggas. Den nya Haparandabanan kommer att vara elektrifierad och ha en kapacitet som står i relation till dagens och morgondagens transportbehov. Banan kommer också förses med ett nytt, modernt signalsystem.

Upprustning av befintlig järnväg Boden-Kalix/Karlsborg (119 km) samt ny järnväg Kalix-Haparanda (42 km). Hela sträckan Boden-Kalix-Haparanda ska elektrifieras och förses med nytt signalsystem. Projekt Haparandabanan består av fyra delar: Upprustning/ombyggnad av befintlig bana Boden-Kalix/Karlsborg, Byggnation av ny järnväg Kalix-Haparanda, Signal/tele och Kraftförsörjning.

Motivet till projektet är att möjliggöra effektivare och miljövänligare tågtrafik på den enda järnvägslänk som binder samman Sverige med Finland och Ryssland.
Upprustningen av den befintliga järnvägen Boden-Kalix/Karlsborg pågår. Byggnation av ny järnväg Kalix-Haparanda påbörjad februari 2008.

Trafikstart: 2012
Kostnad: Cirka 3,4 miljarder kronor. (Källa: