28.05.2020

Rekordkull från TE4

All Time High på TE4 – 16 nybakade stjärnor till byggbranschen

Den fjärde kullen är utexaminerad från TE4. Ett examensfirandet färgat av Coronarestriktioner genomfördes på Kungsfågeln i Luleå gymnasieby i Utbildningsrestaurangen där det serverades en högklassig 3-rättersmeny komponerad och tillagad av examenseleverna på Restaurangprogrammet.

 

Utbildningen har utformats i nära samarbete med byggbranschen för att fylla det växande behovet av gymnaseingenjörskompetens. Under utbildningsåret får eleverna grundläggande kunskaper inom bland annat arbetsledning, produk­tionsledning och produktionsplanering vid byggproduktion.Teoretiska studier varvas med praktikperioder hos olika aktörer i branschen – beställare, konsulter och entreprenörer. Teknikprogrammet på Luleå gymnasieskola ansvarar för utbildningen.

Anna Nilsson, rektor på Teknikprogrammet, var nöjd och lättad över att man lyckats genomföra utbildningen med rekorddeltagande och ta den i mål, trots en del oförutsedda hindret, som stavas Corona. Hon riktade ett varmt tack och ett fång rosor till lärarlaget och representanterna från näringslivet samt ett rungande grattis till studenterna.

 

Ett stolt lärarlag TE4;
Malin Wiklund, lärare, Jonas Engman, processledare och samordnare, Rickard Strand, huvudlärare och Anna Nilsson, rektor Teknikprogrammet 

Årets utbildning har bjudit på speciella utmaningar och man har fått styra om undervisningen för att möta gällande restriktioner.

“Under våren har vi haft ett antal mindre samlingar med 4-5 elever åt gången och det har givetvis varit begränsande. Glädjande nog har vi lyckats fullfölja 3 praktikperioder. Trots att det är tuffa tider just nu så känner jag ingen oro för mina elevers jobbmöjligheter. Historiken visar att de som vill gå ut i arbetslivet efter utbildningen har fått jobb ganska snabbt , säger Rickard Strand, huvudlärare på programmet.

Årets kull är den största någonsin på utbildningen med 16 elever (11 pojkar och 5 flickor).  Trots det besvärliga läget på arbetsmarknaden har flertalet redan fått anställning i branschen och alla har för avsikt att fortsätta inom bygg- och anläggning.

 


Viktor Karlsson tilldelades Byggföretagens stipendium för särskild framstående prestation under utbildningen. Priset delades ut av Erik Ranängen, Byggföretagen, som poängterade hur den här utbildningen möter rekryteringsbehovet i bygg- och anläggningsbranschen på ett enastående sätt.

 


Joakim Johansson och Malin Nilsson är två av eleverna tog sin examen idag och ser positivt på framtiden i byggbranschen. Joakim tog studenten för två år sedan och har hunnit jobba lite innan han började att studera sitt fjärde år på teknikprogrammet. Han hade länge haft tankarna på att läsa det fjärde året och efter att ha jobbat ett tag så ville han testa något nytt, ett års studier kändes då perfekt. Även om Joakim inte går direkt ut i arbete så ser han ändå positivt på framtiden.

“Det är en bra utbildning, jag har lärt mig väldigt mycket och har fått komma in i branschen på ett bra sätt och förhoppningsvis har jag ett jobb till hösten”, säger Joakim

Malin hoppade på utbildningen efter att hennes klass på Balderskolan i Skellefteå fått besök av en av lärarna från TE4.

“Jag har gick Samhällsbyggnadsprogrammet på Balderskolan och jag bestämde mig ganska omgående för att söka till TE4. Ett val som jag inte ångrar, det har varit ett jättekul och variationsrikt år där vi har fått prova på många olika roller under praktiken, säger Malin, som ännu inte fått nytt jobb, men hon kommer att sommarjobba på Boliden och fortsätta söka jobb i byggbranschen med sikte på konsultrollen.

Näringslivet representerades av Erik Ranängen, Byggföretagen, Jan Boman, MAF, Lars Bergdahl, Trafikverket, Dennis Szymasko, PEAB och Linda Rönnbäck, Teknikcollege .

Framgångssagan TE4 fortsätter och man har i skrivande stund 12 sökande till utbildningens höststart i augusti.

Fakta:
För att ansöka om att få delta i utbildningen behöver eleven ha godkänd examen från någon av det treåriga teknikprogrammets inriktningar och vara högst 22 år.
Eleven får cirka 12 veckors APL (arbetsplatsförlagt lärande) där hen får möta gymnasieingenjörens vardag och utmaningar.

Läs mer här!